Najveći infrastrukturni projekat u Poljskoj koji bi povezao Evropu

Izgradnjom novog nacionalnog aerodroma i novih željezničkih i cestovnih veza, Poljska pokušava iskoristiti svoju centralnu lokaciju na kontinentu i postati ključno čvorište panevropske transportne mreže.
Otprilike 40 kilometara zapadno od poljske prijestolnice Varšave, ove godine su u toku pripreme za početak izgradnje transportnog čvorišta CPK, koje će uključivati novi nacionalni aerodrom, novu brzu željezničku i cestovnu vezu. Planirano je da bude otvoren do 2032. godine, a početak gradnje se očekuje sljedeće godine.
Za projekat 31 milijarda eura
Čvorište Centralny Port Komunikacyjny (CPK) prostirat će se na 2.600 hektara ruralnog zemljišta između Varšave i grada Lođa. Očekuje se da će izgradnja cijelog kompleksa koštati 31 milijardu eura (oko 131 milijardu poljskih zlota). Od toga je 18 milijardi eura planirano za željeznicu, nešto više od 10 milijardi za aerodrom i 600 miliona eura za ceste, prema podacima državne kompanije CPK, koja posjeduje 51% projekta.
Državni operater postojećeg nacionalnog aerodroma Chopin u Varšavi, PPL, također je odabran kao manjinski investitor, koji će moći osigurati udio do 49 posto, što znači da se projekt finansira uglavnom domaćim kapitalom, s izuzetkom evropskih transportnih subvencija. Aerodromski dio projekta je važan i za nacionalnu aviokompaniju LOT, koja se suočava s rekordnim prometom i ograničenim mogućnostima proširenja na svom matičnom aerodromu u centru Varšave.
U međuvremenu, cestovna veza – čvorište se nalazi duž autoputa A2 između Varšave i Lođa – i nova brza željeznica u obliku slova Y smještaju čvorište u transevropsku transportnu mrežu TEN-T, koja ima za cilj bolju integraciju Evrope putem cestovnih, željezničkih i zračnih veza. EU je u okviru Instrumenta za povezivanje Evrope (CEF2) izdvojila oko 117 miliona eura (više od 500 miliona zlota) za projekat, a planirano je i produženje linije do Češke Republike s jedne strane i baltičkih država s druge.

Poljskoj je potreban novi aerodrom
Varšavski aerodrom Chopin prošle je godine dočekao rekordnih 21 milion putnika i priprema se za proširenje koje bi do 2029. moglo primiti oko 30 miliona. Ali aerodrom se nalazi u gradu, što ograničava mogućnosti proširenja, kako zbog okolne gradnje, tako i zbog ograničenja noćnih letova zbog buke, koja, prema CPK-u, utiče na 300.000 stanovnika glavnog grada. U međuvremenu, nacionalni avioprevoznik LOT planira proširiti svoj segment prekookeanskih letova, što aerodrom Chopin ne može pružiti. Prema procjenama Međunarodnog udruženja za zračni prijevoz (IATA), Chopin trenutno ima maksimalni kapacitet od oko 26 miliona putnika.
S druge strane, CPK će se nalaziti izvan grada, na području većem od londonskog Heathrowa, koji je najveći u Evropi sa 51 milionom prevezenih putnika prošle godine. Očekuje se da će buka s novog aerodroma uticati samo na oko 20.000 okolnih stanovnika.
Poput željezničke pruge, i čvorište je dizajnirano u obliku slova Y, gdje će se u “kraku” slova nalaziti autobuski terminal, željeznička stanica, centralno čvorište i centralni aerodromski terminal, dok će se dva terminala nastavljati u dva gotovo četverokilometrska kraka, gdje će avioni primati putnike. Planirana je i izgradnja dva “grada”, i to teretnog grada u zapadnom dijelu i aerodromskog grada u istočnom dijelu čvorišta.
Očekuje se da će novi aerodrom biti otvoren 2032. godine, kada je planirano da bude završena prva faza projekta. Očekuje se da će aerodrom u tom trenutku moći primiti oko 34 miliona putnika godišnje, ali je dizajniran tako da se njegov kapacitet poveća na maksimalno 100 miliona putnika. Centar je dizajnirala arhitektonska firma Foster + Partners u saradnji sa Buro Happold, slijedeći princip “mikrofleksibilnosti”, što znači da se može prilagođavati potrebama i mijenjati svoj izgled tokom godina. CPK očekuje da će novi aerodrom dugoročno zamijeniti Chopinov, gdje bi broj putnika mogao početi postepeno opadati.



Foto: CPK
Y-linija
Brza željeznička linija Y, na kojoj se očekuje da će vozovi dostići brzine do 320 kilometara na sat, sa 480 kilometara pruga i najdužim tunelom u Poljskoj (4,6 kilometara ispod grada Lođa), nastojat će realizirati plan “Oko Poljske za 100 minuta”, čiji je cilj poboljšanje prometne povezanosti zemlje.
Centralno čvorište Linije Y bit će Aerodrom CPK. Izgradnja veze između CPK-a i Lođa je već u toku, a zatim će se nastaviti od čvorišta do Varšave. Očekuje se da će se nakon 2035. godine željeznica protezati od Lođa u dva kraka do gradova Vroclava i Poznanja na zapadu zemlje.
Odatle bi željeznica mogla nastaviti prema Češkoj Republici s jedne strane, a na varšavskoj strani će se spojiti na željeznicu Rail Baltica, koja povezuje baltičke države (Litvaniju, Latviju, Estoniju) i Finsku s ostatkom Evrope, a ujedno je i jedan od ključnih infrastrukturnih projekata unutar TEN-T mreže.
Projekat duge brade
Prve ideje za novi centralni aerodrom u Poljskoj datiraju još iz 1970-ih, ali prvi ozbiljni prijedlozi pojavili su se tek u ranim godinama novog milenijuma, kada je španska kompanija Ineco – koja stoji iza najduže evropske mreže brzih željeznica u Španiji – provela studiju izvodljivosti, a vlada uvrstila projekat u svoju infrastrukturnu strategiju za period 2013-2016.
Konkretni planovi su se potom pojavili tokom prethodne poljske vlade, koju je od 2015. godine predvodila desničarska stranka Pravo i pravda (PiS). Vlada je odobrila plan za novi aerodrom 2017. godine. Godinu dana kasnije, lokalni stanovnici su ubjedljivo odbacili projekat na konsultativnom referendumu, ali je on nastavljen, a matična kompanija je održala arhitektonski konkurs za dizajn u junu 2019. godine.
Kada se vlada u Poljskoj promijenila 2023. godine – stranku PiS zamijenila je centristička koalicija koju je predvodio premijer Donald Tusk – projekat je u početku bio doveden u pitanje, jer je nova vlada naredila reviziju. Ali u junu prošle godine, Tuskov kabinet je također odobrio projekat, iako uz neke izmjene. Između ostalog, promijenila se i finansijska struktura: prethodna vlada je dodijelila manjinski udio od 49% u projektu francuskom operateru aerodroma Vinci Airports i australijskom fondu IFM Global Infrastructure Fund, dok je u decembru nova vlada za partnera odabrala operatera varšavskog aerodroma Chopin, PPL. Ovo će projektu dodati devet milijardi zlota (2,1 milijardu eura).
CPK ove godine ubrzano zaključuje koncesione ugovore i priprema gradilište. Prošle godine raspisan je tender za izgradnju 90 kilometara novih puteva oko aerodroma, a počeli su i radovi na tunelu ispod Lođa. Planiraju potpisati ugovore vrijedne sedam milijardi eura (30 milijardi zlota) s izvođačima radova, već su dobili neke građevinske dozvole i kupili dobrih hiljadu hektara zemljišta, što je oko 40 posto planiranog područja projekta, navodi se u saopćenjima za javnost.
Jan Articek, Forbes Slovenija